Op deze pagina vind je het overzicht van hoe Smaaklessen aansluit bij de methode Naut, Meander, Brandaan (2016).
Groep 3-4 - Thema 2: 'Gezond eten'
Les 2: 'Eet ik gezond?' sluit aan bij Smaaklessen Groep 3, les 2
In thema 2, les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 staat in het teken van gezond eten. Smaakles 2 'Ontbijt: een goede start' sluit hier goed bij aan omdat er inzicht wordt gegeven in eigen ontbijtgewoontes van de leerlingen en wat een gezond ontbijt inhoudt. De Smaakles kan ingezet worden als verbreding van de gewone les.
Groep 3-4 - Thema 2: 'Gezond eten'
Les 1: 'Wat eet ik eigenlijk?' sluit aan bij Smaaklessen Groep 3, les 3
In thema 2, les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 is één van de lesdoelen dat de leerlingen weten wat bewerkt voedsel is. Smaakles 3 'De appelmoesfabriek' gaat het over de verschillen tussen bewerkt en onbewerkt voedsel. Door deze les in te zetten wordt er gezorgd voor verdieping van de stof omdat de leerlingen ook daadwerkelijk zien wat bewerkt en onbewerkt voedsel is. Ook gaat het over plantaardige- en dierlijke producten.
Groep 3-4 - Thema 2: 'Gezond eten'
Les 3: 'Maak je eigen traktatie' sluit aan bij Smaaklessen Groep 3, les 5
In thema 2, les 3 'Maak je eigen traktatie' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 leren de leerlingen om een gezonde traktatie samen te stellen. Om de les te vervangen zou Smaakles 5 'FKookfestijn: Feestelijke traktaties' ingezet kunnen worden. De leerlingen leren in de les om zelf een gezonde traktatie te maken. Ze gaan deze ook echt maken met de klas.
Groep 3-4 - Thema 2: 'Gezond eten'
Les 2: 'Eet ik gezond?' sluit aan bij Smaaklessen Groep 4, les 2
In thema 2, les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 leren de leerlingen welk voedsel goed is voor hun lichaam om te groeien en gezond te blijven. Om de les te verdiepen zou Smaakles 2 'Een gezonde pauzehap?' ingezet kunnen worden. De leerlingen leren in de les het verschil tussen eten dat je vaak kan nemen omdat het lijf daar iets aan heeft en eten dat beter af en toe in kleine porties genomen kan worden.
Groep 3-4 - Thema 2: 'Gezond eten'
Les 1: 'Wat eet ik eigenlijk?' sluit aan bij Smaaklessen Groep 5, les 2
In thema 2, les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 is één van de lesdoelen dat de leerlingen voedsel in productgroepen kunnen indelen. Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' gaat over het indelen van voedsel in Schijf van Vijf en kan daardoor goed ingezet worden als verdieping bij de les 'Wat eet ik eigenlijk?'.
Groep 3-4 - Thema 2: 'Gezond eten'
Les 1: 'Wat eet ik eigenlijk?' sluit aan bij Smaakmissie Zuivel les 2
In thema 2, les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 leren de kinderen dat zuivel gemaakt is van de melk van een koe. Smaakmissie Zuivel les 2 sluit hierbij aan omdat kinderen na deze les ook weten hoe melk wordt geproduceerd. Omdat de les 'Wat eet ik eigenlijk?' niet alleen maar over zuivel gaat is deze les beter te gebruiken als verbreding dan vervanging.