Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd om de effecten van onze lespakketten en programma’s bij basisschoolleerlingen te onderzoeken en het lesmateriaal te evalueren. Op basis van deze onderzoeken zijn door het RIVM zowel Smaaklessen (Eerste aanwijzingen voor Effectiviteit), Smaakplezier op de BSO (Goed beschreven) en het EU-Schoolfruitprogramma (Eerste aanwijzingen voor Effectiviteit) erkend als effectieve interventie op het gebied van gezonde leefstijl.
Wist je bijvoorbeeld dat?
… er wel 10-15 keer proeven nodig kan zijn om gewend te raken aan een nieuwe smaak
… kinderen meer durven te proeven als ze betrokken worden bij de (voor)bereiding van het eten en daar positieve ervaringen bij opdoen
… de school een ideale plek is om kinderen te laten kennismaken met gezond en duurzaam eten, omdat klasgenoten en leerkrachten krachtige rolmodellen zijn die elkaar stimuleren om nieuwe producten te proeven?
… kinderen meer waardering krijgen voor voedsel en gezondere keuzes maken als ze het zelf mogen ervaren met al hun zintuigen
– door te ruiken, voelen, kijken, proeven én zelf te koken of tuinieren?

Effectonderzoek
Effectonderzoek toont aan dat:
• Smaaklessen de kennis over voeding van kinderen vergroot.
• Kinderen door Smaaklessen meer bereid zijn onbekend voedsel te proeven en gezonder en gevarieerder te eten.
• Smaaklessen in combinatie met EU-Schoolfruit de groente- en fruitconsumptie extra verhoogd, vooral bij kinderen die thuis minder worden gestimuleerd.
• EU-Schoolfruit zorgt voor een toename in groente- en fruitinname op scholen zonder voedingsbeleid.
• Scholen die na EU-Schoolfruit een voedingsbeleid hebben met 5 vaste groente- en fruitdagen, twee keer zoveel groente en fruit eten als op scholen zonder afspraken.
Wetenschappelijke publicaties
- Education or Provision? A Comparison of Two School-Based Fruit and Vegetable Nutrition Education Programs in the Netherlands
- Caregivers’ Role in the Effectiveness of Two Dutch School-Based Nutrition Education Programmes for Children Aged 7–12 Years Old
- Effect of the Dutch school-based education programme ‘Taste Lessons’ on behavioural determinants of taste acceptance and healthy eating: a quasi-experimental study
- Unravelling the effect of the Dutch school-based nutrition programme Taste Lessons: the role of dose, appreciation and interpersonal communication
- Effectiveness of Taste Lessons with and without additional experiential learning activities on children’s willingness to taste vegetables
- Effectiveness of Taste Lessons with and without additional experiential learning activities on children’s psychosocial determinants of vegetables consumption
- Strategies to increase primary school children's fruit and vegetable intake during 10AM snack time
Procesevaluaties
Iedere twee jaar worden onze lespakketten en programma’s geëvalueerd, om meer inzicht te krijgen in het bereik, het gebruik, de waardering en succes- en verbeterfactoren. Door de ervaringen van leerkrachten te verzamelen middels vragenlijsten en interviews, kan de kwaliteit en toepasbaarheid telkens verder verbeterd worden. Wil je meer weten over de uitkomsten van de procesevaluaties? Stuur ons je vraag in via het contactformulier!

Effectonderzoek Smaaklessen 2025
In 2025 is een nieuw effectonderzoek gestart, naar de effectiviteit van de nieuwe versie van Smaaklessen die in 2024 is uitgebracht. Ben je benieuwd naar de resultaten hiervan? Meld te dan aan voor de Smaaklessen nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!