Van grond tot mond

Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiteiten en acties & presentaties voor het thema: Van grond tot mond.

Startactiviteiten

- Neem verschillende bewerkte producten mee. Vraag bijvoorbeeld: Welke weg heeft dit product afgelegd? Je kunt ook vragen of de leerlingen zelf een bewerkt product meenemen (zoals een appeltaart, tomatenketchup, chips)

- ‘Pop’ mais tot popcorn (in een pan of magnetron) en laat zo zien dat er heel veel manieren zijn om eten te bewerken.

- Bezoek een fabriek.

  • bezoek aan een fabriek niet mogelijk zijn, kijk dan eens bij de VR Experience Hier

- Ga op excursie naar een boerderij, bijvoorbeeld via GroenGelinktBoerderijEducatie Nederland en Boerderijzuivel

  • Bedenk wat je gaat vragen!

Onderzoeksactiviteiten

Sociaal-culturele praktijk: de productieketen

- Onderzoek de productieketen van bijvoorbeeld een linzenburgerfabriek of chocolaterie. 

  • Gebruik boeken, teksten en filmpjes
  • Leerlingen kunnen ook hun eigen product ontwerpen. Vragen die hierbij opkomen zouden kunnen zijn: Waar halen ze de ingrediënten vandaan? Hoe en waar moet het gekweekt en verwerkt worden? Hoe komt het bij de supermarkt? 
  • Als er onderzoek gedaan wordt naar cacao, laat een chocoladereep zien. Een van de vragen zou kunnen zijn: Waar komt cacao vandaan? Zoek deze op de wereldkaart en plak op die plekken post-its of prik er punaises in.

- Indien van toepassing, laat de leerlingen hun eigen groente en fruit kweken die ze nodig hebben in hun productieproces

- Teken de productieketen na.

- Kook je eigen onderzochte product!

Acties en presentaties

- Laat de leerlingen hun eigen onderzochte of bedachte product en productieketen op kleine schaal nabouwen in de klas en presenteren.  Hier kan ook een poster bij gemaakt worden waar de leerlingen die keten op hebben getekend. Ook kunnen ze het product zelf koken, indien mogelijk.