Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema:Het restaurant van de toekomst
Startactiviteiten
- Kijk of leerlingen het verschil proeven tussen een vega-gehaktbal en een gewone gehaktbal. Klik hier voor een voorbeeld van Smaaklessen.
- Vraag of leerlingen wel eens vegetarisch eten en wat ze dan zoal maken. En waarom eten ze vegetarisch?
- Start een discussie over het eten van insecten. Hierbij kan dit of dit filmpje misschien leuk zijn.
Onderzoeksactiviteiten
Sociaal-culturele praktijk: restaurant van de toekomst
- Er kan onderzoek gedaan worden naar het eten van de toekomst, bijvoorbeeld:
✳ Verschillende eiwitbronnen
✳ Insecten.
✳ Vegetarisch/veganistisch eten.
✳ Exotisch vlees.
✳ Plantaardige producten zoals soja.
- Gebruik boeken, teksten en filmpjes.
- Laat de leerlingen dagelijkse producten van thuis meenemen, waarbij ze gezamenlijk deze producten rangschikken van weinig naar veel eiwitten.
- Laat leerlingen langs gaan bij de slager, visboer of supermarkt en zoek zoveel mogelijk producten van hun eiwitbron zoeken.
- Laat de leerlingen elkaar interviewen over hun eetgewoontes met betrekking tot vegetarisch/veganistisch eten en alternatieve eiwitbronnen.
- Laat de leerlingen eetbare insecten proeven in de klas.
Acties en presentaties
- Start een ‘restaurant van de toekomst’ en kook hapjes met (alternatieve) eiwitten. Ouders kunnen uitgenodigd worden en er kan gepresenteerd worden wat er geleerd is.
- Test je kennis over vlees, vis, peulvruchten, ei en noten in deze quiz.
- Test je kennis over eiwitten in deze quiz.