Het restaurant van de toekomst

Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema:Het restaurant van de toekomst

Startactiviteiten

- Kijk of leerlingen het verschil proeven tussen een vega-gehaktbal en een gewone gehaktbal. Klik hier voor een voorbeeld van Smaaklessen. 

  • Vraag of leerlingen wel eens vegetarisch eten en wat ze dan zoal maken. En waarom eten ze vegetarisch?

- Start een discussie over het eten van insecten. Hierbij kan dit of dit filmpje misschien leuk zijn. 

Onderzoeksactiviteiten

Sociaal-culturele praktijk: restaurant van de toekomst

- Er kan onderzoek gedaan worden naar het eten van de toekomst, bijvoorbeeld:  

✳ Verschillende eiwitbronnen 

✳ Insecten. 

✳ Vegetarisch/veganistisch eten. 

✳ Exotisch vlees. 

✳ Plantaardige producten zoals soja.  

  • Gebruik boeken, teksten en filmpjes.

- Laat de leerlingen dagelijkse producten van thuis meenemen, waarbij ze gezamenlijk deze producten rangschikken van weinig naar veel eiwitten. 

- Laat leerlingen langs gaan bij de slager, visboer of supermarkt en zoek zoveel mogelijk producten van hun eiwitbron zoeken.

- Laat de leerlingen elkaar interviewen over hun eetgewoontes met betrekking tot vegetarisch/veganistisch eten en alternatieve eiwitbronnen.

- Laat de leerlingen eetbare insecten proeven in de klas.

Acties en presentaties

- Start een ‘restaurant van de toekomst’ en kook hapjes met (alternatieve) eiwitten. Ouders kunnen uitgenodigd worden en er kan gepresenteerd worden wat er geleerd is. 

- Test je kennis over vlees, vis, peulvruchten, ei en noten in deze quiz.  

- Test je kennis over eiwitten in deze quiz