Het restaurant tegen verspilling

Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema:Het restaurant tegen verspilling.

Startactiviteiten

- Ga langs bij een kok die iets doet met verspilling, een voedselbos, of een bedrijf dat bijvoorbeeld plastic verwerkt naar nieuwe producten.

  • Laat de leerlingen bedenken wat ze gaan vragen.

- Vraag de leerlingen een dag lang al het eten dat weggegooid wordt te verzamelen in een plastic tas in de klas. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Het gaat hier om alles wat je normaal gesproken nog had kunnen eten: bedorven eten, restjes, appelschillen, oud brood enzovoort. Weeg de totale hoeveelheid daarna op de weegschaal. Vraag de leerlingen wat ze hiervan vinden. Vragen die zouden kunnen opkomen zijn: Hoeveel gooien we op één dag gemiddeld per persoon dan weg? Wat kunnen we hieraan doen? Waarom gooien mensen eten weg dat je nog gewoon kunt eten? Wat gebeurt er met weggegooid eten?

Onderzoeksactiviteiten

Sociaal-culturele praktijk: een restaurant tegen verspilling

- Leerlingen kunnen onderzoek doen naar: 

✳ Hoe voorkom je voedselverspilling? 

✳ Waarom bederft iets? 

✳ Wat kun je met restjes voedsel doen? 

  • Gebruik boeken, teksten en filmpjes. 
  • Zie bijvoorbeeld dit filmpje over voedselverspilling. 

- Gebaseerd op de onderzoeken kan er bijvoorbeeld een poster gemaakt worden met tips over voedselverspilling.

- Laat de leerlingen elkaar interviewen over voedselverspilling, voedsel bewaren en of zij recepten hebben met restjes voedsel. Zie deel 3 van dit voorbeeld van Smaaklessen. 

- Verzin een manier om op school groen afval te verzamelen en maak een composthoop.- Kijk zelf wat er gebeurt als je voedsel verkeerd bewaart door middel van een proefje. De leerlingen verdelen een voedingsmiddel in 2 bakjes, schoteltjes of glazen. Eén deel zetten ze in de koelkast, het andere deel zetten ze in de klas, bijvoorbeeld op de vensterbank of op een kast of tafel. Laat de voedingsmiddelen in de klas afdekken met folie, zodat ze geen ongedierte aantrekken. Laat de leerlingen een week dagelijks bijhouden wat ze zien en ruiken en of ze het nog kunnen eten of drinken. Laat de leerlingen aan het eind van iedere dag een foto maken van de voedingsmiddelen en hang die onder elkaar op in de klas.

Acties en presentaties

- Start een restaurant tegen verspilling, waar je samen met de klas een gerecht van verschillende restjes maakt of een gerecht bereid met groente die niet normaal verkocht worden, zoals kromme komkommers of paprika’s. 

- Maak met de klas een Kliekjes- Kookboek waarin recepten staan die je met overgebleven restjes kan maken.

- Presenteer de poster met tips tegen voedselverspilling.

- Presenteer de resultaten van de bederfonderzoeken.

- Kook voor een goed doel (zoals de voedselbank).