De Keuringsdienst van waarde

Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema: De Keuringsdienst van waarde.

Startactiviteiten

- Laat de leerlingen in groepjes een filmpje van de Keuringsdienst van waarde uitkiezen en laat ze aan de rest van de klas kort presenteren wat ze gezien hebben. 

- Laat de leerlingen etiketten lezen. Klik hier voor een voorbeeld en vraagsuggesties van Smaaklessen.  

- Laat een filmpje zien van een bewerkt product, bijvoorbeeld de surimistick

- Hierna kan er onderzoek gedaan worden na hoe bewerkte producten  gemaakt worden! Denk bijvoorbeeld ook aan hazelnootpasta, broodsalades, frikadel of kabeljauw. 

Onderzoeksactiviteiten

Sociaal-culturele praktijk:de Keuringsdienst van Waarde

- Leerlingen kunnen onderzoek doen naar: 

✳ Verschil biologisch/niet biologisch. 

  • Laat de leerlingen bijvoorbeeld het verschil proeven tussen scharreleiederen en biologische eieren. Klik hier voor een voorbeeld.
  • Laat de leerlingen debatteren over een stelling omrent dit onderwerp. Voor een uitleg over een debat, klik hier

✳ De prijs van een product van de grond tot aan de supermarkt.

✳ Verschillende keurmerken, bijvoorbeeld dierenwelzijn keurmerken of biologische keurmerken

  • Zoek welke keurmerken er bestaan inde supermarkt of maak hier een thuisopdracht van.

✳ Fair trade.

  • Laat de leerlingen het verschil proeven tussen Fair trade en gewone chocola. 

✳ Kleur-, geur- en smaakstoffen, emulgatoren, verdikkingsmiddelen en antioxidanten. Voor proefjes hierover,klik hier

  • Gebruik voor de onderzoeken boeken, teksten en filmpjes.
  • Laat de leerlingen producenten, fabrieken of andere bedrijven bellen.

Acties en presentaties

- Maak een aflevering net zoals de Keuringsdienst van waarde, waar leerlingen hun onderzoek naar producten presenteren (bijvoorbeeld in de vorm van een vlog).

- Laat de leerlingen zelf de onderzochte producten namaken (koken in de klas).

- Laat de leerlingen een reclame campagne maken over hun eigen keurmerk of het keurmerk waar ze onderzoek naar gedaan hebben.