Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema: De Keuringsdienst van waarde.
Startactiviteiten
- Laat de leerlingen in groepjes een filmpje van de Keuringsdienst van waarde uitkiezen en laat ze aan de rest van de klas kort presenteren wat ze gezien hebben.
- Laat de leerlingen etiketten lezen. Klik hier voor een voorbeeld en vraagsuggesties van Smaaklessen.
- Laat een filmpje zien van een bewerkt product, bijvoorbeeld de surimistick.
- Hierna kan er onderzoek gedaan worden na hoe bewerkte producten gemaakt worden! Denk bijvoorbeeld ook aan hazelnootpasta, broodsalades, frikadel of kabeljauw.
Onderzoeksactiviteiten
Sociaal-culturele praktijk:de Keuringsdienst van Waarde
- Leerlingen kunnen onderzoek doen naar:
✳ Verschil biologisch/niet biologisch.
- Laat de leerlingen bijvoorbeeld het verschil proeven tussen scharreleiederen en biologische eieren. Klik hier voor een voorbeeld.
- Laat de leerlingen debatteren over een stelling omrent dit onderwerp. Voor een uitleg over een debat, klik hier.
✳ De prijs van een product van de grond tot aan de supermarkt.
✳ Verschillende keurmerken, bijvoorbeeld dierenwelzijn keurmerken of biologische keurmerken.
- Zoek welke keurmerken er bestaan inde supermarkt of maak hier een thuisopdracht van.
✳ Fair trade.
- Laat de leerlingen het verschil proeven tussen Fair trade en gewone chocola.
✳ Kleur-, geur- en smaakstoffen, emulgatoren, verdikkingsmiddelen en antioxidanten. Voor proefjes hierover,klik hier.
- Gebruik voor de onderzoeken boeken, teksten en filmpjes.
- Laat de leerlingen producenten, fabrieken of andere bedrijven bellen.
Acties en presentaties
- Maak een aflevering net zoals de Keuringsdienst van waarde, waar leerlingen hun onderzoek naar producten presenteren (bijvoorbeeld in de vorm van een vlog).
- Laat de leerlingen zelf de onderzochte producten namaken (koken in de klas).
- Laat de leerlingen een reclame campagne maken over hun eigen keurmerk of het keurmerk waar ze onderzoek naar gedaan hebben.