Onderzoek & impact

Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd om de effecten van EU-Schoolfruit en een schoolfruitbeleid bij basisschoolleerlingen te onderzoeken. Lees hier de belangrijkste punten van de evaluaties en studies.

Bijna alle scholen zijn (heel) positief over EU-Schoolfruit (95%). Het programma werd gemiddeld met een 8.0 beoordeeld. - Procesevaluatie EU-Schoolfruit 2024-2025

EU-Schoolfruit heeft effect!

Effectonderzoek naar Smaaklessen en EU-Schoolfruit toont aan dat:

• Smaaklessen in combinatie met EU-Schoolfruit de groente- en fruitconsumptie extra verhoogd, vooral bij kinderen die thuis minder worden gestimuleerd.

• EU-Schoolfruit zorgt voor een toename in groente- en fruitinname op scholen zonder voedingsbeleid.

• Scholen die na EU-Schoolfruit een voedingsbeleid hebben met 5 vaste groente- en fruitdagen, twee keer zoveel groente en fruit eten als scholen zonder afspraken.

Scholen zijn positief over EU-Schoolfruit

Bijna alle scholen zijn (heel) positief over EU-Schoolfruit (95%). Het programma werd gemiddeld met een 8.0 beoordeeld. Scholen zijn het meest positief:

  • dat kinderen kennismaken met verschillende soorten groente en fruit en
  • dat het groente en fruit gratis beschikbaar is voor alle kinderen.

Communicatie

De wekelijkse digitale EU-Schoolfruit nieuwsbrief werd door bijna alle scholen ontvangen (98%) en wordt met een 8.0 beoordeeld.

Klasse II en biologisch

88% van de scholen vind het goed dat er ook groente en fruit met een cosmetische afwijking wordt geleverd. 85% van de scholen vind het een goed idee dat er ook biologisch groente en fruit wordt geleverd.

Educatie

De startlessen EU-Schoolfruit en de korte lesactiviteiten werden goed (7.7) beoordeeld. Dit jaar hebben veel meer scholen een account aangemaakt op lesportaal Chef! (81%, ten opzichte van 66% vorig jaar).

Zelf groente en fruit meenemen

68% van de scholen heeft het idee dat kinderen (en ouders) door het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma gestimuleerd worden om naast de (vaste) fruitdagen zelf groente en/of fruit mee te nemen naar school.

Schoolfruitbeleid

Wageningen University & Research heeft van 2017-2019 onderzoek gedaan naar hoe het eten van groente en fruit tijdens het 10-uurtje (de ochtendpauze) een gewoonte kan worden voor alle kinderen, ouders en scholen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 569 kinderen uit groep 3 t/m 5 van 9 basisscholen.

Schoolfruitbeleid verhoogt groente- en fruitinname

Op scholen met vijf vaste groente- en fruitdagen eten leerlingen ruim twee keer zoveel als op scholen zonder beleid (130 vs. 60 gram).

Ouders zijn positief over een schoolfruitbeleid

De meeste ouders vonden het vijf -dagen-beleid zinvol, stimulerend en plezierig. Ze ervaarden het niet als vervelend of overdreven.

Wetenschappelijke publicaties

Meer onderzoek naar voedseleducatie

Het lesmateriaal van EU-Schoolfruit is gebaseerd op Smaaklessen. Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de effectiviteit van de lespakketten van Smaaklessen.