Onderzoek
In de afgelopen jaren zijn diverse onderzoeken uitgevoerd naar EU-Schoolfruit onder leerkrachten. Lees hier de belangrijkste punten van de evaluatie uit 2011-2018.
Procesevaluatie 2019-2020
Ruim 3000 scholen hebben in het schooljaar 2019-2020 deelgenomen aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. Na afloop van de (bijna) 20 weken gratis fruit en groente werd het programma geëvalueerd door Right Marktonderzoek. Bijna alle scholen zijn (heel) positief over het programma (99%).
Algemeen
- Bijna alle scholen zijn (heel) positief over het EU-Schoolfruitprogramma (99%). Scholen zijn positief over:
- het kennismaken met verschillende (nieuwe) soorten fruit;
- dat het programma gezond eten stimuleert;
- dat kinderen van ouders die het financieel minder breed hebben op deze manier ook verschillende soorten groente en fruit ervaren.
- 97% van de scholen is (zeer) tevreden over de informatie die wordt gedeeld over het EU-Schoolfruitprogramma. De nieuwsbrief wordt met een 8,1 beoordeeld.
Lesportaal Chef!
- Bijna de helft van de scholen heeft een account aangemaakt op het lesportaal Chef! Nog eens 20% wil dit nog gaan doen.
- Van de scholen die een account op Chef! hebben aangemaakt heeft 89% van de scholen gebruikgemaakt van de Startlessen EU-Schoolfruit.
- De Startlessen worden gemiddeld met een rapportcijfer 7,6 beoordeeld.
Fruit- en groentebeleid
- Voorafgaand aan het EU-Schoolfruitprogramma hadden veel scholen (87%) al een beleid voor het eten van fruit en groente op school.
- Na afloop heeft bijna de helft van de scholen vaste fruit- en groentedagen ingesteld (48%). De meeste scholen (83%) laten de ouders fruit en groente meegeven. Nog eens 37% stimuleert het meenemen van fruit en groente.
Procesevaluatie 5-jaar EU-Schoolfruit (2011-2016)
Om inzicht te krijgen in het langdurige effect van deelname aan het EU-Schoolfruitprogramma is er in januari 2017 door Right Marktonderzoek een online onderzoek uitgevoerd onder scholen die in de schooljaren 2011-2012 tot en met 2015-2016 aan het programma hebben deelgenomen.
Het percentage scholen dat voorafgaand aan het EU-Schoolfruitprogramma al een beleid had ten aanzien van gezonde voeding, is in de laatste 5 jaar duidelijk toegenomen. In 2011-2012 gaf 47% aan zelf al een beleid te hebben, 4 jaar later is dit 88%.
Het beleid kan op verschillende manieren tot uiting komen, zoals deelname aan SchoolGruiten, het zijn van een Gezonde School, het hebben van fruitdagen in het algemeen, het stimuleren van het eten van groenten en fruit (zonder verplichting) ofwel een verplichting ten aanzien van gezonde voeding.
Ook geven verschillende scholen aan deel te nemen aan lesprogramma’s zoals ‘Weet wat je eet’, DOiT en Lekker Fit! Eigen initiatieven van scholen zijn in de laatste jaren toegenomen. In 2012-2013 en 2013-2014 gaf nog circa een tiende deel aan zelf niet op een andere wijze aandacht te besteden aan het eten van groenten en fruit, in de daarop volgende jaren ligt dit op slechts 1%.
Van de scholen ziet 84% een toename in de mate waarin leerlingen zelf groenten/fruit meenemen naar school. Ook zegt 91% van de leerkrachten dat de kennis van leerlingen over verschillende fruit- en groentensoorten sterk toegenomen is en ziet 89% van de leerkrachten dat leerlingen zich bewuster zijn van het belang van gezonde voeding.
Van de scholen die hebben deelgenomen aan het déjà-vu onderzoek zegt 81% dat het EU-Schoolfruitprogramma blijvend effect heeft op de groenten- en fruitconsumptie van leerlingen.


