Meisje met wortels

Instructies EU-Schoolfruit

Om EU-Schoolfruit soepel te laten verlopen, is voorbereiding belangrijk. De praktische tips op deze pagina helpen u daarbij.

Praktische zaken

Informeer ouders

Informeer de ouders op welke dagen de kinderen op school fruit en groente krijgen. Leg deze afspraken vast in het schoolbeleid, in de schoolgids en besteed aandacht aan EU-Schoolfruit in de nieuwsbrief.

Voorbeelden voor communicatie met ouders:

Startpakket en lesmateriaal

Primair onderwijs

Leerkrachten in het primair onderwijs ontvangen na aanmelding voor EU-Schoolfruit een startpakket met een lesboekje met acht educatieve de lessen en twee posters. Scholen hangen één EU-Schoolfruitposter zichtbaar op bij de hoofdingang van de school en een tweede poster elders in de school.

Scholen voeren in elke klas een EU-Schoolfruitles uit het lesboekje en twee EU-Schoolfruit digibordlessen uit. Daarnaast zetten zij zich in om aanvullende activiteiten en/of lessen uit te voeren over groente, fruit en gezonde voeding. Meer lesmateriaal over groente, fruit en gezonde voeding voor PO vind u hier.

De schoolfruitovereenkomst

Elke ingeschreven school dient een schoolfruitovereenkomst in te vullen. U gaat daarmee akkoord met de voorwaarden voor EU-Schoolfruit. Scholen moeten voldoen aan de voorwaarden, die deel uitmaken van de Regeling Schoolfruit 2016, gepubliceerd op 29 juni 2016. Indien u zich aanmeldt voor deelname verbindt u zich aan de verplichtingen die opgenomen zijn in artikel 4 en 5 van de Regeling schoolfruit 2016.

Stuur uw Schoolfruitovereenkomst uiterlijk vrijdag 4 november op. Op de overeenkomst staat naar welk e-mailadres het gestuurd moet worden. Scholen ontvangen de Schoolfruitovereenkomst uiterlijk 14 oktober.

Dag van de levering

Uw leverancier laat uiterlijk een week voor de eerste levering per e-mail weten welke dag in de week uw school wordt beleverd. Heeft u geen e-mail ontvangen? Neem dan contact op met de leverancier.

Ontvangstbevestiging

Contactpersonen van deelnemende scholen ontvangen drie keer een formulier met een ontvangstbevestiging tijdens EU-Schoolfruit. Op de ontvangsbevestiging staat beschreven wel groente en fruit u heeft gekregen voor het aantal leerlingen. U dient het formulier te controleren, te ondertekenen en terug te sturen naar de leverancier.

Wijzigen gegevens en leerlingenaantal

Geef wijzigingen in schoolgegevens zo spoedig mogelijk door via Het leerlingenaantal mag u 3 keer per jaar wijzigen met een maximum van 5% t.o.v. het aantal leerlingen dat bij inschrijving is opgegeven. Wijzigingen kunt u hier doorgeven.

Nieuwsbrief

Tijdens de 20 weken schoolfruitperiode ontvangt u iedere donderdag een digitale nieuwsbrief met tips en nieuwtjes rondom groenten en fruit. Meld ook uw collega's aan voor de digitale nieuwsbrief.

Variëteit in groente en fruit

Uw leverancier levert groente/fruit volgens de richtlijnen van het EU-Schoolfruitprogramma. Deze richtlijnen zijn opgesteld voor kwaliteit, variatie, verhouding groente/fruit en portiegrootte. Leveranciers leveren seizoensgebonden. Dit betekent dat bij levering wordt gekeken naar de beschikbaarheid van producten. Zo worden nectarines niet in januari geleverd, omdat ze dan niet voldoende beschikbaar zijn. Lees meer over de richtlijnen en een voorbeeld levering verspreid over 20 weken (een voorbeeld uit schooljaar 2013-2014).

Klachten over de levering

Neem bij klachten over de levering binnen 24 uur na levering contact op met uw leverancier. De contactgegevens van de leveranciers kunt u hier vinden. Komt u er niet uit met uw leverancier? Neem dan contact op met het Steunpunt EU-Schoolfruit.

Vignet Gezonde School

Aantoonbaar goed bezig met gezondheid op uw school? Vraag het Vignet Gezonde School aan.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Praktische tips

  • Maak afspraken in welke lessen het schoolfruit wordt uitgedeeld.
  • Schoolfruit werkt het beste als de school een coördinator aanstelt die de levering in ontvangst neemt en controleert, zorgdraagt voor een correcte opslag, én gedurende de week de kwaliteit in de gaten houdt, eventuele ‘slechte’ exemplaren tijdig uit de partij haalt en zorgdraagt voor de juiste volgorde van uitdelen.
  • Begin met het schoolfruit altijd één dag na de aangekondigde leverdag! Groente en fruit kunnen ook om 16.00 uur worden geleverd!
  • Houd er rekening mee dat de eerste paar leverweken nodig zijn om de logistieke route goed lopend te maken. Ook de chauffeur heeft tijd nodig om aan de route te wennen. Dit betekent dat de levering in de eerste paar weken soms kan afwijken van wat is afgesproken of dat de leverdag wordt gewijzigd. Uw leverancier doet zijn uiterste best om volgens afspraak te leveren, maar heeft tijd nodig om het proces goed op de rit te krijgen.
  • U bent na ontvangst verantwoordelijk voor 1) het koel (het hoeft niet in de koelkast) opslaan van de producten, 2) het opvolgen van het advies dat de leverancier in de digitale nieuwsbrief geeft over de volgorde van uitdelen van groenten en fruit, 3) het nagaan of alle geleverde producten van kwaliteitsklasse 1 zijn, 4) het nagaan van het aantal geleverde stuks groenten en/of fruit. Bij afwijkingen neemt u binnen 24 uur na levering contact op met uw leverancier.

EU-Schoolfruit_Strooiillustraties_Combi-2.jpg